Sundhed & Kost

Du er hvad du spiser

Et sundt legeme er essentielt for en god form.

Man kan ikke forvente at træning udelukkende kan gøre alt arbejdet for dig. Det er vigtigt at det mad du putter i munden, er med til at styrke kroppens forsvar, og ikke stjæle unødig energi fra dig.

Hvad er sund mad?

Sund mad er et vidt begreb. Der er meget stor forskel på hvilken kost du skal spise afhængigt af hvad du prøver at opnå.

  • Her du mand eller kvinde?
  • Hvis du f.eks. prøver at tabe dig, så skal du fokusere på mad med et lavt kalorieindhold
  • Hvis du træner hård styrketræning, og gerne vil opbygge muskler, skal du fokusere på en proteinrig kost med masser af de langsomme kulhydrater som rugbrød, fuldkorn og fisk.
  • Hvis du er løber eller cykelrytter, har vægten også stor betydning for ydeevnen, og portionskontrol er derfor essentielt.

Horsens Stallions anbefaler

Lad være med at hylde dig ud af for mange informationer på forhånd. Hvis du er en letvægter hvad angår fitness og sundhed, så fat mod, der er hjælp at hente.

Her for du vores bud på hvad du skal gøre for at spise optimalt

  • Spis varieret- ja ok, men hvad betyder det? Varieret betyder spis forskellige madgrupper og veksle imellem grøntsager, kort og gryn. Spis lidt af det hele, så kroppen for alle de vitaminer og mineraler den skal bruge.
  • Stop med at spise hvidt brød, sukker, hvedemel, pasta og hvide ris. Disse typer fødevare bliver omdannet til sukkerstoffer i kroppen. Gå hellere over til langsomme kulhydrater i form af fuldkornsprodukter. Det giver mere energi, og større mæthedsfornemmelse.
  • Spis masser af grøntsager!
  • Pas på med for meget fedt og olie. Købesalater har ofte meget højt indhold af fedt, så pas på med hvad du køber. Lav hellere alt fra bunden, så ved du også hvad der komme i.

Her på siden kan du læse relevante blogindlæg, med masser af inspiration til en kernesund livsstil.

Velbekomme!